Różności

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii samochodów i jak ich unikać?

Awarie samochodów to problem, z którym prędzej czy później zmierzy się każdy kierowca. Niektóre usterki mogą być drobne i łatwe do naprawienia, inne poważniejsze. Warto wiedzieć, jakie są ich najczęstsze przyczyny oraz jak im zapobiegać, aby uniknąć niespodzianek na drodze.

Jak zabezpieczyć się przed awarią auta?

Czy można zabezpieczyć się przed awarią samochodu? Na pewno da się zminimalizować to ryzyko, dbając o swój pojazd i poddając go regularnym przeglądom technicznym. Właściciele, którzy zauważą niepokojące zmiany, nie powinni odkładać wizyty u mechanika. To jednak nie wszystko, co można zrobić – warto zdecydować się na rozszerzenie polisy i wykupienie na przykład Assistance. Poza tym przydatne może być też AC, uwzględniające m.in. uszkodzenia karoserii. Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu tego rodzaju? Wszystkie szczegóły znajdują się na stronie internetowej towarzystwa HDI.

Tymczasem przedstawiamy najczęściej występujące przyczyny awarii. Właśnie o nich powinni pamiętać kierowcy dbający o swoje samochody.

Awarie układu elektrycznego

Układ elektryczny to jeden z newralgicznych punktów w samochodzie. Najczęstszą przyczyną jego awarii są problemy z akumulatorem, takie jak rozładowanie czy uszkodzenie. Aby temu zapobiec, należy regularnie sprawdzać stan akumulatora, doładowywać go w razie potrzeby oraz wymieniać po przekroczeniu okresu eksploatacji zalecanego przez producenta. Inne typowe usterki elektryczne to między innymi:

  • przepalone bezpieczniki;
  • uszkodzone alternatory;
  • problemy z instalacją.

Warto regularnie sprawdzać stan przewodów, złączy i izolacji, aby wcześnie wykryć ewentualne uszkodzenia.

Usterki układu hamulcowego

Sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa na drodze. Najczęstsze problemy z układem hamulcowym to zużyte klocki i tarcze hamulcowe, nieszczelności w przewodach oraz awarie pompy hamulcowej. Objawy takie jak wydłużona droga hamowania, ściąganie auta w bok podczas hamowania czy wyciek płynu hamulcowego powinny być sygnałem do natychmiastowej kontroli w warsztacie.

Aby zapobiec awariom, układ hamulcowy należy poddawać regularnym przeglądom zgodnie z zaleceniami producenta. Zużyte elementy trzeba niezwłocznie wymieniać, a ewentualne nieszczelności – usuwać. Warto też co jakiś czas wymieniać płyn hamulcowy.

Problemy z silnikiem

Silnik to serce każdego samochodu i źródło wielu potencjalnych usterek. Do najczęstszych należą awarie układu zapłonowego (np. świec), paliwowego (pompy, wtryskiwaczy), chłodzenia (chłodnicy, termostatu) czy pompy oleju. Objawy problemów z silnikiem to na przykład:

  • nierówna praca;
  • spadek mocy;
  • dymienie z rury wydechowej;
  • przegrzewanie;
  • zapalenie kontrolki „check engine”.

Podstawą zapobiegania awariom silnika są regularne przeglądy i wymiana zużytych elementów zgodnie z zaleceniami producenta. Duże znaczenie ma też dbałość o jakość paliwa, oleju i płynów eksploatacyjnych oraz unikanie gwałtownego stylu jazdy, który nadmiernie obciąża silnik.

Usterki układu zawieszenia

Zawieszenie odpowiada za komfort jazdy i przyczepność auta do drogi. Najczęstsze usterki to zużycie elementów takich jak amortyzatory, sprężyny, tuleje czy łączniki stabilizatora. Objawy awarii zawieszenia to hałasy podczas jazdy po nierównościach, kołysanie nadwozia na zakrętach, nierówne zużycie opon czy ściąganie auta w bok.

Aby uniknąć usterek zawieszenia, należy regularnie kontrolować stan jego elementów, zwłaszcza przy okazji sezonowej wymiany opon. Wszelkie luzy, pęknięcia czy wycieki z amortyzatorów powinny być sygnałem do wymiany zużytych części na nowe. Warto też unikać gwałtownej jazdy po dziurach i wybojach, które nadmiernie obciążają zawieszenie.

Należy też regularnie sprawdzać geometrię kół, co jest istotne dla właściwej pracy zawieszenia i równomiernego zużycia opon. Jej zaburzenie objawia się ściąganiem auta w bok, drganiami kierownicy czy nierównym zużyciem bieżnika. Dlatego geometrię należy kontrolować nie tylko po wypadkach czy uderzeniach w krawężnik, ale też regularnie przy okazji serwisu. Koła powinny być też wyważane dla zapewnienia komfortu jazdy.

Korozja i perforacja blach

Rdza to wróg każdej karoserii, zwłaszcza w starszych autach. Korozja atakuje miejsca uszkodzeń lakieru, zarysowań, odpryśnięć, a także podwozie i wnęki nadkoli narażone na działanie soli drogowej. Prowadzi do perforacji blach, a w konsekwencji poważnego osłabienia konstrukcji auta. Aby zapobiec korozji, należy dbać o stan powłoki lakierniczej, niezwłocznie naprawiać wszelkie uszkodzenia i zabezpieczać newralgiczne miejsca. Kluczowe znaczenie ma regularne mycie auta, zwłaszcza podwozia, oraz jego suszenie. Warto też co jakiś czas wykonać profesjonalną konserwację blach i profili zamkniętych.

Podwozie to newralgiczny punkt każdego auta, narażony na działanie wody, soli i uderzeń. Aby uchronić je przed korozją, raz do roku warto wykonać profesjonalną konserwację. Obejmuje ona dokładne umycie podwozia, osuszenie, usunięcie ognisk rdzy, zabezpieczenie antykorozyjne blach i profili zamkniętych specjalnymi preparatami. Taka konserwacja znacznie wydłuża żywotność podwozia i zabezpiecza przed poważnymi awariami.

Awariom samochodu można zapobiegać

Awarie samochodów to nieodłączny element eksploatacji, ale można znacznie ograniczyć ich ryzyko poprzez regularne przeglądy, wymianę zużytych elementów i dbałość o stan techniczny auta. Duże znaczenie ma kontrola układów elektrycznego, hamulcowego, silnika, zawieszenia oraz zabezpieczenie antykorozyjne. Warto też unikać gwałtownego stylu jazdy, który nadmiernie obciąża podzespoły. Stosując się do tych zasad, można cieszyć się bezawaryjną jazdą przez długie lata.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Podobne wpisy

Roman Penkała – dziegciarz z Szymbarku

Łukasz Kurbiel

Ruczaj: dzielnica młodych i nowa sypialnia Krakowa. Dlaczego warto tu zamieszkać?

Łukasz Kurbiel

Pompy ciepła do basenu: oszczędzaj energię i chroń środowisko

Łukasz Kurbiel

Ta strona korzysta z plików cookie. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej